10 tips voor meer werkplezier


Je werk, je brengt er heel wat tijd door. Soms zie je je collega's nog vaker als je partner en je kinderen. Dan kun je maar beter werk doen waar je blij van wordt toch?

Hier volgen 10 tips die bijdragen aan meer werkplezier.


1. Breng meer tijd door met je collega's Niemand is er bij gebaat hele dagen alleen te werken. Het is algemeen bekend dat het goed voelt om dingen samen op te pakken en te werken aan een gezamenlijk doel. Zorg er daarom voor dat je je collega's regelmatig opzoekt. Leer je collega's ook eens van een andere kant kennen en leef mee met elkaars ups en downs. Daar bedoel ik niet mee dat je hele dagen moet vullen met ieders privé leven, maar wel dat je op de hoogte bent van elkaars wel en wee. Sociale contacten dragen bij aan meer werkplezier en een gezellig team kan ervoor zorgen dat je je werk goed vol kunt houden ook als je het misschien werkinhoudelijk even wat minder leuk vindt.


2. Zorg voor voldoende herstelmomenten Het leven is druk en je baan vraagt vaak veel van je. Om alle drukte en de continue stroom van informatie goed aan te kunnen is het belangrijk dat je regelmatig even herstelt. Dat kun je doen in de vorm van een ademhalingsoefening, een lunchwandeling, de tijd neemt om even een kopje thee te drinken of gewoon even uit het raam staart. Zo zorg je ervoor dat je brein even rust krijgt en kan herstellen. Denk niet dat je hierdoor tijd verliest, juist door de tijd te nemen om te herstellen kun je je weer beter concentreren wat ervoor zorgt dat je je werk met meer energie kunt doen. Dat scheelt juist tijd.


3. Doe vooral wat je leuk vindt Wij zijn nogal geneigd om de dingen die we niet goed kunnen of minder leuk vinden te verbeteren door bijvoorbeeld het volgen van trainingen en cursussen. Zonde van je tijd als je het mij vraagt. Je vindt het niet leuk en gaat het waarschijnlijk ook niet leuk vinden, waarom zou je dan daar je energie aan besteden. Beter is het om je energie te besteden aan zaken waar je juist wel blij van wordt en wat je goed kunt. Zo zorg je voor meer plezier in je werk en dat komt niet alleen jou maar ook je werkgever ten goede. Ga daarom eens in gesprek met je leidinggevende en zorg ervoor dat je meer taken krijgt waar je plezier aan beleeft.


4. Zeg vaker nee Aansluitend op punt 3 zou je ook wat vaker nee kunnen zeggen tegen zaken waar je geen zin in hebt, waar je geen tijd voor hebt of die je geen energie geven. Vrouwen zijn nog wel eens geneigd om te vaak ja te zeggen om anderen te ontlasten. Weet dat ja zeggen tegen de ander betekent dat je ergens nee tegen zegt voor jezelf. Wat ben jij bereid om hiervoor in te leveren? Zeg gewoon wat vaker nee!


5. Vink elke dag iets af Alhoewel ik geen voorstander ben van ellenlange to do lijstjes ontkom je er soms niet aan. Er moeten tenslotte heel wat taken gedaan worden. Lijstjes helpen alleen als je ook daadwerkelijk wat af kunt vinken. Worden er alleen maar taken aan je to do lijstje toegevoegd dan wordt het tijd om hier eens kritisch naar te kijken. Een flinke streep zetten door een taak die is afgehandeld geeft meestal een lekker gevoel. Zorg ervoor dat je niet meer dan 3 hoofdtaken per dag hebt af te handelen. Alle andere taken die worden afgehandeld zijn dan mooi meegenomen.


6. Geef jezelf een compliment

Het mag ook best eens gezegd worden: je bent een kanjer en doet je werk goed. Helaas krijg je dat niet altijd van je werkgever terug. Daarom is het belangrijk dat je af en toe eens stilstaat en kijkt naar wat je hebt bereikt. En dat is vaak meer als dat je in eerste instantie misschien dacht. Geef jezelf een compliment of beloon jezelf met iets moois. Je bent het waard!


7. Ikigai ('de reden van zijn') In Japan weten ze het al veel langer, maar het is belangrijk om te weten waarom je 's ochtends opstaat en naar je werk gaat. Wat is de reden dat je dit doet? Het kan je helpen om eens stil te staan bij jouw Ikigai en daar naar te handelen. Ook kan het je helpen bij het maken van keuzes. Past het niet bij jouw ikigai? Dan kun je het beter niet doen.


8. Verander iets in je omgeving Elke dag maar weer in hetzelfde stramien naar je werk kan ervoor zorgen dat je verveeld raakt. Een van de basisbehoeften van de mens is dan ook de behoefte aan verandering/verassing. Zorg er daarom voor dat je af en toe je patronen doorbreekt. Zo kun je bijvoorbeeld eens een andere route naar je werk nemen, een gesprek aanknopen met iemand die je nog niet kent of iets juist niet doen terwijl je dat normaal gesproken altijd wel deed. Probeer het eens en wees verbaasd over het resultaat.


9. Zoek de verbinding

Wat maakt jouw werk zinvol? Is dat omdat je een bepaalde waarde toevoegt aan iemands leven? En komen juist die zaken wel terug in je werk of wordt juist al je tijd opgeslokt aan zaken waar je niks om geeft. Zorg er altijd vol dat je die dingen blijft doen die jij zo waardevol vindt. Maak dus toch dat praatje met die cliënt, ook als je denkt dat daar eigenlijk geen tijd voor is. Een minuutje per dag kan een wereld van verschil maken.


10. Maak je alleen druk over zaken waar je invloed op hebt

Te vaak maken we ons druk over zaken die we niet kunnen veranderen. Zonde van je energie. Denk eens goed na bij zaken waar jij je zorgen over maakt. Heb je hier echt invloed op? Als dat niet het geval is accepteer dat dan en laat het probleem daar waar het hoort. Heb je er wel invloed op ga daar dan mee aan de slag.

7 keer bekeken
Energique & zo
Planetenlaan 1
9405 PA Assen
06-15486979
info@energiqueenzo.nl
Schrijf je in en ontvang elke maand tips voor meer ontspanning en energie in je (werk)leven