Doe een breindump en krijg grip op je gedachten

Wist je dat we per dag zo'n 40.000-60.000 gedachten hebben? De hele dag komen er gedachten in ons naar boven die meestal veel op elkaar lijken. Het is ondoenlijk om ons hier steeds mee bezig te houden en het kost je heel veel energie. Energie die je liever voor andere zaken wilt bewaren. Met een breindump maak je je hoofd leeg.


Allemaal gedachten De hele dag door schieten er gedachten door ons hoofd: hoe gaat het met de kinderen, hebben ze hun sportkleren wel mee, krijg ik die opdracht op mijn werk wel op tijd af en hebben we eigenlijk nog wel melk in de koelkast? Al deze gedachten nemen ruimte in in je hoofd en zorgen ervoor dat je je overspoeld kunt voelen. Hier gaat veel energie verloren. Sommige zaken moet je misschien niet vergeten en probeer je in je hoofd te onthouden. Hoe meer er in je hoofd zit, hoe vaker je iets zult vergeten. Je hoofd is dus eigenlijk niet zo’n goed systeem om dingen in te bewaren.


Breindump, wat is dat eigenlijk? Een breindump is eigenlijk niet heel veel meer als een methode om alles wat er in je hoofd speelt op te schrijven. Door het leegmaken van je hoofd ontstaat er ruimte en rust. Daarnaast geeft een breindump je overzicht op je situatie wat je grip geeft.


En dan nu beginnen Pak een vel papier of een schrijfblok en noteer in het midden van het papier je naam. Schrijf nu eens alles op wat er in je hoofd zit. Wees niet bang dat hier geen logica in zit, dat is nu even niet belangrijk. Schrijf dus op wat je nog moet regelen, wat je nog moet kopen, wie je nog moet spreken enz. Schrijf net zolang door totdat je niks meer kunt bedenken. Zo, dat heb je mooi voor elkaar!


En nu? Tja, nu hoef je eigenlijk niks als je dat niet wilt. Je zou kunnen besluiten om er een propje van te maken en het in de prullenbak te gooien. Staan er veel zaken op je papier die je niet moet vergeten dan is het handig dat je die ergens anders noteert. Misschien is je agenda of je telefoon hiervoor een handig middel. Zorg er wel voor dat je alles op 1 plek bewaart en kies een middel die voor jou goed werkt.


Verdiepen Wat je ook kunt doen is je eens verder verdiepen in dat wat je hebt opgeschreven. Pak wat kleurtjes en omcirkel die zaken die bij elkaar horen. Zo ontstaan er categorieën. Kijk een welke categorie bij jou de boventoon voert. Is dat je werk, je gezin of iets anders? Is er een rode draad te ontdekken? Zijn er misschien zaken waar een oplossing voor te vinden is zodat jij er minder stress door ervaar?. Misschien door een goed systeem te hanteren, maar misschien ook wel door je te beseffen dat veel van je energie opgaat aan zaken waar jij geen invloed op hebt. Misschien kun je dan met jezelf afspreken dat je je daar wat minder druk over gaat maken. Wees eens creatief.


Pieker jij veel? Zorgen al deze gedachten ervoor dat jij veel piekert en heeft dat misschien invloed op je slaap? Piekeren is een manier om steeds weer stil te staan bij gedachtes en lost niets op. Minder leren piekeren kan veel uitmaken voor je stressniveau. Herhaal de breindump met regelmaat en doe dit ook als je gaat slapen. Schrijf je hoofd leeg zodat jij ontspannen in kunt slapen. Vertrouw al je gedachten aan het papier toe en ervaar hoe fijn dat is.


Ervaar jij veel stress en vind je het lastig om dingen los te laten? Misschien kan ik je helpen. Neem eens contact met me op voor een inspiratiesessie. Ik kijk met jou mee naar je situatie en geef je tips om het anders te doen.



0 keer bekeken
Energique & zo
Planetenlaan 1
9405 PA Assen
06-15486979
info@energiqueenzo.nl
Schrijf je in en ontvang elke maand tips voor meer ontspanning en energie in je (werk)leven