Hoe ga je om met tegenslag?

Tegenslag, we hebben er allemaal mee te maken. De een krijgt hierin wat meer voor de kiezen als de ander. Soms is het omdat je die leuke baan misloopt waar je je zinnen op had gezet, of dat je zakt voor een examen. Maar we hebben ook wel eens te maken met heftigere dingen zoals bijvoorbeeld ziekte of zelfs het overlijden van een dierbare. Zelf zit ik momenteel ook in een heftige tijd en zonder daarover verder in detail te willen treden kan ik wel zeggen dat het niet altijd even gemakkelijk is. Gelukkig zijn er een aantal dingen die ik doe die me goed helpen. Misschien dat jij er ook wat aan hebt...


Bedenk dat tegenslag bij het leven hoort

Zonder tegenslag zouden we niet weten wat geluk is. Hmm, dat is wel een hele andere benadering van tegenslag misschien, maar het is er wel eentje die mij helpt. Te bedenken dat tegenslag erbij hoort en dat er ook weer tijden komen dat het over is of beter gaat geeft mij in ieder geval veel rust.


Een emotie is ook maar gewoon een emotie

Emoties kunnen je de kop goed gek maken. Ga je in elke emotie mee dan zul je je ook niet heel fijn voelen. Te bedenken dat een emotie ook maar gewoon een emotie is haalt voor mij de druk eraf. Emoties helpen mij bij de verwerking van mijn verdriet. Een goede huilbui lucht erg op en neemt de druk weg. Zie de emotie als een golfbeweging; het start heel hoog en neemt dan langzaam in grootte af. Geef dus toe aan je emotie en laat het even helemaal los. Je zult je gegarandeerd beter voelen. Ze zeggen niet voor niets 'tranen zijn de wasmachine van de ziel'.


Schrijven

Soms kun je zo overspoeld raken door een situatie dat je de grip op de situatie verliest. Je overziet het niet meer en dat kan voor veel onrust zorgen. Schrijven kan hierbij helpen. Pak pen en papier en schrijf op wat er bij je speelt. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een dagboek zijn, maar ook gewoon steekwoorden opschrijven van alles wat er in je hoofd zit kan goed helpen. Hecht er ook geen waarde aan; dat wat je op dat moment voelt is waarheid voor je, maar kan de volgende dag weer heel anders zijn. Het gaat er juist om dat je van je afschrijft. Hierdoor ontstaat er overzicht en dat geeft rust.


Praat erover

Niets helpt beter als erover praten. Zoek een vriend of vriendin die je vertrouwt en praat van je af. Het liefst iemand die zonder emotie naar jouw situatie kan kijken, dat praat namelijk makkelijker. Als je je verhaal doet tegen bijvoorbeeld je partner kan het moeilijk zijn om alles te zeggen wat je wilt zeggen. Je bent vaak bang om die ander te kwetsen en houdt je dan in. Anderen kunnen veel objectiever naar je situatie kijken en dat zet alles weer in een ander perspectief.


Zoek afleiding

Alhoewel het soms verleidelijk kan zijn om in de situatie te blijven hangen is afleiding de beste manier om weer wat tot rust te komen. Ook kan het ervoor zorgen dat er ruimte ontstaat om op een andere manier tegen je situatie aan te kijken. Misschien ken je het wel; je maakt je heel erg druk over iets en komt er maar niet uit. Dan ga je even onder de douche en ontstaan er ineens weer nieuwe inzichten. Ook het welbekende 'ik slaap er even een nachtje over' geeft hetzelfde effect. Laat het even los. Dus ga even de deur uit en zoek wat afleiding.


Zorg goed voor jezelf

In tijden dat het minder goed met je gaat ben je vaak geneigd om de boel de boel te laten. We zijn geneigd om dan wat makkelijker te gaan eten omdat we geen zin hebben om te koken. Ook zeggen we sociale activiteiten eerder af omdat het gewoonweg teveel moeite kost. Toch is het belangrijk om juist nu goed voor jezelf te zorgen. Je lichaam is heel hard aan het werk en heeft hiervoor goede voeding nodig. Lukt het toch niet om te koken vraag dan of je bij familie of vrienden aan kunt schuiven of kook in grotere porties zodat je er twee dagen van kunt eten. Verman jezelf en ga toch die sociale activiteiten aan, je voelt je daarna meestal beter.


Geef er aan toe

Natuurlijk willen we ons allemaal goed voelen. Wanneer dat niet het geval is gaan we ons hier enorm tegen verzetten. Dat kost ontzettend veel energie. Het is een beetje alsof je tegen een deur staat te duwen om iets buiten te houden wat veel sterker is als jij. Soms moet je gewoon die deur open knallen en het maar gewoon ontvangen. Het is even zoals het is. Dat voor mezelf symboliseren lucht enorm op.


Accepteren en loslaten

Het is makkelijker gezegd dan gedaan; sommige situaties zijn zo heftig dat accepteren echt niet lukt. Toch merk ik dat me dat steeds beter lukt. Ik stel mezelf vaak de vraag: heb ik er invloed op, kan ik het veranderen? En is het wel mijn probleem of die van een ander? Door mezelf deze vragen te stellen krijg ik antwoord op de vraag hoever mijn invloed reikt. Als ik het kan veranderen dan kom ik in actie, is dat niet het geval dan probeer ik het los te laten. Ik ben nu eenmaal niet bij machte om alles te veranderen en dat lucht op.


De 3 R'en

Rust, reinheid en regelmaat. Het zijn altijd weer die drie dingen waar ik op terugval in tijden van stress. Door vast te houden aan de structuur van de dag krijg ik overzicht en geeft het me doelen om aan te werken. Zorg ervoor dat de normale dagelijkse dingen gewoon doorgaan. Houd ook zoveel mogelijk je normale ritme aan. Je ritme is wat je lichaam kent en waar het wel op vaart.


Blijf in het moment

In tijden van stress zijn we geneigd om ver vooruit te kijken. Hoe moet dit in de toekomst, komt dit nog wel goed en wat zal een ander er wel niet van vinden zijn gedachtes die veel voorbij komen. Zorg ervoor dat je in het moment, in het nu blijft. Kijk niet teveel vooruit want morgen of zelfs vanmiddag of over een uur kan de vlag er weer heel anders bij hangen. We hebben nu eenmaal geen glazen bol die ons de toekomst kan voorspellen, gelukkig maar. Ik geloof ook niet dat we daar beter van zouden worden. Merk je dat je veel afdwaalt naar de toekomst, spreek jezelf dan toe en zorg dat je je aandacht bij nu houdt, bij die dingen die nu spelen en waar je nu invloed op kunt uitoefenen.


Je hebt altijd invloed

Ook al gebeuren ons soms dingen waar we geen invloed op hebben toch is er altijd een gedeelte waar je wél invloed op hebt. En dat is namelijk hoe je ermee kiest om te gaan. Kies ervoor om de regie op je leven terug te pakken, hoe moeilijk dat soms ook is. Situaties gaan altijd weer voorbij, ook de hele heftige.


Zoek professionele hulp

Er zijn natuurlijk altijd zaken in je leven die zo heftig zijn dat je hier professionele hulp bij nodig hebt. Schroom niet om deze hulp in te schakelen. Zoek tijdig de juiste professional die jou kan helpen bij jouw specifieke probleem. Wacht niet totdat je het echt niet meer trekt, je bent tenslotte niet altijd morgen al aan de beurt. Schat goed in of je er zelf uit kunt komen of dat je gewoon wat hulp nodig hebt. Schaam je hier niet voor, er zijn je velen voor gegaan.


Zit jij momenteel ook in een moeilijke situatie en wil je hier eens over sparren? Maak gebruik van de gratis sparringssessie die ik aanbied.

Zie hiervoor www.energiqueenzo.nl



9 keer bekeken
Energique & zo
Planetenlaan 1
9405 PA Assen
06-15486979
info@energiqueenzo.nl
Schrijf je in en ontvang elke maand tips voor meer ontspanning en energie in je (werk)leven