Waarom moet dat mij toch altijd overkomen?

Is bij jou het glas altijd half vol of half leeg? We hebben allemaal te maken met teleurstelling, frustratie en verdriet in ons leven. Soms lopen de dingen nu eenmaal niet zo als je graag had gewild. We hebben de lows nodig om de highs te kunnen ervaren. Maar hoe kan het dat de een beter met tegenslag lijkt te kunnen omgaan als de ander? Dat heeft alles te maken met je veerkracht. Je veerkracht is het vermogen om te kunnen herstellen van stress en tegenslag. En die veerkracht is bij iedereen weer anders. Toch kun je je veerkracht vergroten waardoor je minder (lang) last zult hebben van stress.

Hier volgen wat tips.

Verander dat wat je kunt beïnvloeden

Er zit een groot verschil tussen zaken waar jij invloed op hebt en zaken die gewoon gebeuren zonder dat jij daar wat aan kunt veranderen. Tegenwoordig lijkt het alsof we op elk aspect van ons leven invloed kunnen uitoefenen en het naar onze hand kunnen zetten. Niets is echter minder waar; er zijn nu eenmaal dingen die gebeuren omdat ze gewoon gebeuren en dat is iets wat je kunt leren accepteren. Vraag jezelf dus af of dit iets is wat jij had kunnen veranderen of dat het gewoon is gebeurd en laat het dan los.

Tegenslagen zijn levenslessen Het leven zit vol met gebeurtenissen. Het ene positiever als het andere. Stel je voor dat je hebt gesolliciteerd op een fantastische baan, maar je hebt deze net niet weten te bemachtigen. Je kunt je dan afvragen waarom dit jou moet overkomen, maar je kunt ook iets anders denken. Wanneer je naar tegenslag kunt kijken als levenslessen verandert je perspectief. Stel jezelf de vraag welke les er in zit en wat jij er van kunt leren. Als je op deze manier leert kijken zul je ook zien dat tegenslag niet is om jou te pesten of om het je moeilijk te maken, maar juist omdat het bij jouw weg hoort. Vaak zie je later pas waarom iets is gebeurt en ben je er blij om omdat het ervoor heeft gezorgd dat er iets veel beters op je pad is gekomen.

Kom in beweging! Wanneer er situaties in je leven zijn waar je veel stress van ervaart en wat je moeilijk los kunt laten, kom dan in beweging. Het lichaam heeft het nodig om stresshormonen weer los te laten. Stress vraagt namelijk om lichamelijke actie. Door letterlijk in beweging te komen zorgt dit ervoor dat e rook in beweging komt in je situatie. Dat kan ervoor zorgen dat je er ineens op een andere manier tegenaan gaat kijken en mogelijke oplossingen vindt. Dus ga dansen, hardlopen, zwemmen en laat je lichaam weer herstellen.

Vraag om hulp Het is belangrijk dat je bij moeilijke situaties om hulp vraagt. Zoek je vrienden op en bespreek hoe je je voelt. Maak je niet druk omdat je misschien denkt dat je hen belast, jij zou hetzelfde doen voor jouw vrienden en zij helpen jou graag. Door erover te praten kan het uit je systeem. Anderen kijken er zonder emotie naar en dat kan jou helpen. Ook zullen je vriendschappen zich verdiepen en intiemer worden. Een win-win situatie dus.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Wanneer je iets heel graag wilt, maar het is je niet gelukt, kijk dan eens naar andere manieren om toch je doel te bereiken. Wanneer je dus die baan niet hebt gekregen en daar flink van baalt, vraag jezelf dan eens af waarom je die baan zo graag wilde. Wat trok je aan in die functie en waar zou je dat nog meer kunnen vinden? Op die manier verbreed je je visie en stel je jezelf open voor andere suggesties. Soms zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

Emoties Bij teleurstelling en tegenslag is het logisch dat je emoties ervaart. Misschien ben je verdrietig of gefrustreerd of maakt iets je juist kwaad. Geef hier aandacht aan. Schrijf van je af hoe je je voelt en doe een ademhalingsoefening. Laat je emoties daarna weer los. Het is helemaal oké om teleurgesteld over iets te zijn, maar blijf er niet te lang in hangen. Dat brengt je uiteindelijk niks. Handel ook nooit vanuit emotie. Wees je bewust van het feit dat je emotioneel over iets bent en kom er op een later tijdstip terug als de emoties wat meer zijn verwerkt. Mensen die handelen vanuit emotie zeggen vaak dingen waar ze later op terug moeten komen.

Stop met piekeren Wanneer je ineens in een voor jou uitzichtloze situatie bent terecht gekomen is de kans groot dat je hier de hele dag mee bezig bent. Steeds weer nadenken over hoe je je probleem kunt oplossen vraagt veel energie en daar loop je uiteindelijk in vast. Piekeren is geen goede methode om tot oplossingen te komen en heeft uiteindelijk effect op je gestel. Beter is om het los te laten en er een nachtje over te slapen. ‘s Nachts zijn je hersenen druk in de weer om alles te verwerken en worden er nieuwe verbindingen aangelegd. Leren loslaten kan juist weer voor nieuwe inzichten zorgen. Zo leer je beter te dealen met tegenslag.

Verander je overtuigingen Of iets als een tegenslag wordt ervaren hangt af van de overtuigingen die je hebt. Als er dan iets tegenzit kan dat als een persoonlijk falen voelen. Tegenslag zal er dan diep bij jou inhakken en je lamleggen. Om je overtuigingen eens onder de loep te nemen kun je de 4 vragen van Byron Katie gebruiken: - Is deze overtuiging waar? - Kun je absoluut zeker weten dat deze overtuiging waar is? - Wie ben je als je deze gedachte gelooft? - Wie zou je zijn zonder deze gedachte? Door deze vragen uit te schrijven krijg je het overzicht welke patronen jij inzet bij bepaalde overtuigingen. Je krijgt helder hoe je leven zou zijn als je die gedachte los zou laten.

Je zit niet op de juiste weg Tegenslag kan ook een manier zijn om je te laten inzien dat je niet op de goede weg zit. Misschien lukken dingen juist wel niet omdat je een hele andere kant op zou moeten gaan. Heb je bijvoorbeeld last van gezondheidsklachten en kun je hierdoor niet meer sporten, dan kan dat ook een signaal zijn dat je beter voor je lichaam moet zorgen. Tegenslag zet je dan even stil en vraagt je om naar je huidige situatie te kijken. Wat kun jij nu doen om de situatie te veranderen?

Positieve gedachten Positieve gedachten veranderen de manier waarop jij in het leven staat. Door je te focussen op de positieve kanten van een situatie zal je mindset veranderen. Dit kun je oefenen. Sta bijvoorbeeld in de rij bij de kassa niet stil bij het feit dat je misschien weer de ‘verkeerde rij’ hebt gekozen, maar bij wat het je oplevert om even stil te staan. Misschien kun je nu even om je heen kijken of een praatje aanknopen met een ander. Probeer in elke situatie iets positiefs te zien. Bedenk voordat je gaat slapen wat de dag je voor mooie dingen heeft gebracht. Door dit continu te blijven herhalen vergroot je niet alleen je veerkracht, maar voel je je ook een tevreden mens.


Ervaar jij stressklachten en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan eens contact met me op voor een gratis inspiratiesessie. Ik kijk mee met jouw situatie en bied je tips die je makkelijk kunt toepassen in je dagelijkse leven en die ervoor gaan zorgen dat jij je meer ontspannen gaat voelen.


7 keer bekeken
Energique & zo
Planetenlaan 1
9405 PA Assen
06-15486979
info@energiqueenzo.nl
Schrijf je in en ontvang elke maand tips voor meer ontspanning en energie in je (werk)leven