Zo behaal jij je doelen wel in 2020

Waarom behaal jij toch steeds je doelen niet? We stellen ons vaak doelen, maar als puntje bij paaltje komt lukt het ons vaak toch niet om deze doelen te realiseren. Hoe komt dat eigenlijk? Van nature is ons brein ingesteld op comfort en veiligheid. Elke verandering die jij wilt doorvoeren activeert jouw brein om in actie te komen en jou te behoeden. Dat betekent dus dat het jou extra veel moeite en inzet kost om toch nieuwe dingen te bereiken. Je kent het vast wel: er komt een goed idee bij je op. Je raakt er helemaal opgewonden van want het kan echt leuk worden. Maar dan komt dat andere stemmetje in actie. Zitten ze hier wel op te wachten, zou je dat nu wel doen, wat als het niet lukt? Dit stemmetje zorgt er vaak voor dat ons idee weer naar de achtergrond verdwijnt. Actie brein toch weer gelukt. Om dit te doorbreken vraagt van jou dat je óf snel in actie komt dus voordat het stemmetje begint te ratelen óf niet naar dat stemmetje luistert en te bedenken dat je brein nu eenmaal zo werkt.


Bepaal wat je doel is Als je wat wilt bereiken moet je goed weten wát je wilt bereiken. We hebben nog wel eens de neiging om te bedenken wat we niet willen. Maar helaas, je brein kent dit woordje niet. Zeg je bijvoorbeeld 'ik wil niet steeds stress ervaren', dan zeg je dus eigenlijk tegen je brein 'ik wil stress ervaren'. Wanneer jij je navigatie instelt geef je toch ook precies aan waar je naar toe wilt, anders kon je wel eens heel ergens anders uitkomen. Doe dat ook met het stellen van je doelen; geef in positieve bewoording aan wat je wilt bereiken. Wees je precies bewust van wat je wilt zodat je brein weet waar je naar toe wilt.


Bedenk waarom jij dit doel wilt bereiken Schrijf eens voor jezelf op waarom je dit doel graag wilt bereiken. Wat zal er straks anders zijn als je dit hebt bereikt? Hoe zal het bijvoorbeeld voelen als jij straks wel in je favoriete spijkerbroek past. Hoe kijk je dan naar jezelf? Ben je dan trost en vind je jezelf misschien stiekem weer een lekker ding? Probeer dit te visualiseren en echt te voelen hoe het straks anders zal zijn. Haal er beelden, geuren, geluiden bij. Je brein reageert hierop. Blijf dit herhalen.


Repetition is the mother of skill Tony Robbins

Maak een stappenplan met haalbare doelen Droom groots en verlang veel, maar maak de te nemen stappen niet te groot. Het is beter om aan de slag te gaan met kleine subdoelen die je gemakkelijk kunt behalen. Wanneer je bijvoorbeeld wilt gaan werken aan je gezondheid en je hebt helder wat dat dan precies voor jou betekent, bedenk dan wel kleine stap je dagelijks kunt zetten om uiteindelijk tot je doel te komen. Zo zou je bijvoorbeeld elke dag een half uurtje kunnen wandelen tijdens de lunchpauze. Dat is een haalbaar doel en beter als zeggen 'ik wil 20 kilo afvallen'.


Nieuw gedrag eigen maken kost tijd Het duurt minstens 3 maanden om je nieuwe gedrag eigen te maken. Neem daarom ook deze tijd en blijf herhalen. Oefening baart kunst!

En wees niet te streng voor jezelf als het even een dagje minder gaat. Veranderingen gaan nooit in één rechte lijn, maar juist met golfbewegingen. Pak gewoon de draad weer op, je bent tenslotte maar een mens. Wanneer jij in beweging blijft kom je uiteindelijk daar waar je moet zijn.

Heel veel succes!


Liefs Miranda



8 keer bekeken
Energique & zo
Planetenlaan 1
9405 PA Assen
06-15486979
info@energiqueenzo.nl
Schrijf je in en ontvang elke maand tips voor meer ontspanning en energie in je (werk)leven